Jahanpajooh Strategic Studies Institute


پس از وقوع این حادثه تحلیل گران حوزه های گوناگون تاثیر این رویداد را مورد بررسی قرار دادند. یکی از پیامد های  مهم این طلاق تاریخی تاثیر این خروج بر فضای مجازی انگلیس است که در سطور ذیل برخی از پیامدهای احتمالی آن بررسی خواهد شد.

تاثیر برگزیت بر حوزه تحقیقات سایبری انگلیس

«سیمون گروزبی» از بنیان گذاران برومیوم به سایت انگلیسی اس سی گفته است که خروج انگلیس ازاتحادیه اروپا باعث می گردد که استعداد فنی بالای انگلیس به صورت خیلی ارزان در اختیار کشورهای خارجی قرار بگیرد و با توجه به محدودیت کار این کارشناسان در اتحادیه اروپا ممکن است که این کارشناسان برای دریافت حقوق و امکانات بهتر به آمریکا مهاجرت نمایند.
از طرف دیگر حدود یک سوم بودجه تحقیقاتی انگلیس ازطریق اتحادیه اروپا تامین می شود و این کشور در این خصوص نیز دچار مشکل خواهد شد.

امنیت سایبری

یکی دیگر از پیامدهای این خروج تاثیر آن بر قوانین کیفری و امنیتی این کشور است. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گرچه ممکن است این کشور را از دسترسی به مراکز تخصصی جرایم سایبری اروپایی مانند مرکز جرایم سایبری اتحادیه اروپا محروم سازد و یا همکاری های این کشور با این گونه مراکز را از حالت شریک به همکار تقلیل دهد ولی انگلیس می تواند با تعریف یک چارچوب همکاری به ادامه کار با این مراکز البته با محدودیت بیشتر روی آورد. البته این نکته قابل ذکر است که این خروج بر مشارکت این کشور در کنوانسیون های جهانی سایبری اروپایی مانند کنوانسیون بوداپست اثری نخواهد داشت.
از طرف دیگر گرچه ممکن است با خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی اهمیت این کشور  به عنوان یک شریک راهبردی ایالات متحده در حوزه های گوناگون از جمله مسائل سایبری کمتر شود ولی با توجه به این نکته که انگلیس جزو گروه پنچ چشم بوده و در حوزه سایبری با ایالات متحده و دیگر اعضای این گروه شامل نیوزلند ، کانادا و استرالیا دارای اتحاد استراتژیک است به طور طبیعی  همکاری خویش را با این گروه ادامه خواهد داد.

همکاری های اقتصادی فضای مجازی

در این خصوص انگلیس از طرفی با یک بازار مهم خدمات دیجیتال در اتحادیه اروپا مواجه است که چشم پوشی از آن برای این کشور دشوار است و از طرف دیگر با توجه به خروج این کشور از بازار مشترک دیجیتالی اتحادیه اروپا باید دید چه تمهیداتی را دوطرف برای حل این مشکل اتخاذ خواهند کرد ولی دسترسی این کشور به بازار مشترک دیجیتال به احتمال زیاد مشکل تر خواهد شد.

تاثیرات بر قوانین حفاظت از داده ها و حریم خصوصی

برگزیت به معنی این است که انگلیس می تواند از قوانین اتحادیه اروپایی مانند حفاظت از داده ها  تبعیت نکند.
ولی باید به این نکته توجه داشت که عدم تبعیت و یا عدم هماهنگی بین قوانین انگلیس و اتحادیه اروپا باعث کاهش همکاری های اقتصادی و امنیتی حتی در سطح  همکاری های دوجانبه خواهد شد زیرا اتحادیه اروپایی برای موضوعات حریم خصوصی و حفاظت از داده ها اهمیت زیادی قائل است و در واقع به همین دلیل است که اتحادیه اروپا  با ایالات متحده معاهدات پرل هاربر یک و دو را امضا کرده است. بنابر این به احتمال زیاد انگلیس خودش را با قوانین اتحادیه اروپایی هماهنگ خواهد کرد.


• متون سیاستی منتشر شده در جهان پژوه، بیانگر دیدگاه نویسندگان بوده و لزوما نظر این موسسه نیست.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی