Jahanpajooh Strategic Studies Institute



وزیر امور اروپایی آلمان اعلام کرد ترکیه در تلاش برای لغو روادید سفر به اتحادیه اروپا برای شهروندان خود، با مسیری طولانی و دشوار روبرو است.
«میشائیل روت» وزیر امور اروپایی آلمان با اعلام این مطلب افزود دورنمای لغو این ممنوعیت برای ترکیه، در آینده نزدیک چندان روشن نیست.
هفته گذشته "سباستین کورس"، وزیر امور خارجه اتریش در گفتگو با خبرگزاری این کشور تاکید کرد که انتظار ادامه مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را ندارد. وی افزود: "ترکیه در سال های اخیر از این اتحادیه دور شده است."
اعلام این مواضع در حالی است که مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه پیش از آن هشدار داد در صورتی که اتحادیه اروپا نتواند در ماه اکتبر، الزام به دریافت روادید را برای اتباع ترکیه لغو کند، این کشور ممکن است دیگر به تعهد خود در خصوص جلوگیری از ورود آوارگان غیر قانونی به اروپا پایبند نماند.
این تنش در روابط دو طرف بر می‌گردد به توافقی که در 18 مارس 2016 (27 اسفند 94) با هدف تعمیق روابط اتحادیه اروپا و ترکیه و همچنین کنترل بحران پناهجویان و از سرگیری مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا میان اعضای شورای اروپا و آنکارا صورت گرفت.
در این توافق آنکارا خواهان لغو روادید برای شهروندان این کشور به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است این در حالی است که بروکسل، ترکیه را به تحقق شرایط لازم در مراحل ائتلاف اروپایی فراخوانده است.
یکی از بندهای توافق 18 مارس، لغو روادید برای شهروندان ترک برای سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپایی است. از سویی اروپا برای اجرای این بند، 72 معیار تعیین کرده که ترکیه ملزم شده است تا ماه ژوئن آن ها را به اجرا در آورد.
از طرفی اتحادیه اروپا از ترکیه خواسته است تا قانون مربوط به مبارزه با تروریسم را اصلاح کند، امری که ترکیه بنا به دلایلی از جمله توجیه مبارزه با کردهای پ.ک.ک از آن سر باز می زند.
با توجه به اینکه تحقق برخی از این شروط برای ترکیه دشوار و نشدنی است، به نظر می رسد روابط ترکیه و اتحادیه اروپا آینده روشنی در پیش ندارد. زیرا اردوغان در سخنرانی پس از این توافق به یکی از این بندها واکنش نشان داد و آن را اجرا نشدنی دانست.
اما تنش ها میان آنکارا و کشورهای غربی پس از آن بالا گرفت که ترکیه در ماه ژوئیه گذشته شاهد یک کودتای نافرجام بود. مقامات ترکیه از آنچه که بی توجهی در پاسخ متحدان غربی به کودتای نافرجام این کشور خوانده اند، ناراضی هستند.
از طرفی واکنش اروپایی‌ها به کودتای ترکیه و پیامدهای آن باعث شده است که روابط دو طرف بیش از پیش با تنش همراه شود.
شایان ذکر است بیش از یک ماه از کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه در ترکیه سپری می شود. ترکیه در این مدت، حدود چهل هزار نفر را به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام بازداشت کرده است.

---------------------
بررسی و تحلیل/ مسلم ملکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی