Jahanpajooh Strategic Studies Institute


چکیده پژوهش:

- حسن روحانی : خوشبینی به برجام به معنای خوشبینی به ابرقدرت‌ها نیست و ما به برجام خوشبین و به آمریکا بدبین هستیم ؛

- .. دور جدید مذاکرات نفتی ایران و نروژ با هدف انتقال دانش و افزایش ضریب بازیافت در مخازن نفتی کشور آغاز شد ؛

- .. واشنگتن به طور رسمی تأیید کرد که طرح­ های تهران برای احداث دو نیروگاه هسته ­ای توسط روسیه در توافق با مفاد «برنامه جامع اقدام مشترک»- برجام- است ؛

- ..الیوت انگل عضو مجلس نمایندگان آمریکا: اوباما از تمدید قانون تحریم‌های ایران پیش از منقضی شدن اعتبار آن تا پایان امسال، حمایت می‌کند ؛

- .. ظریف: ؛ بنده به برجام نمره ۲۰ می‌دهم(اما) این به معنای نمره خوب آمریکا در اجرای برجام نیست.


....................................................
تحلیل و جمع‌بندی مهم‌ترین اظهارات و اقدامات مقامات جمهوری اسلامی ایران، آمریکا، اروپا و آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از برجام؛ « آغاز مذاکرات جدید نفتی ایران – نروژ ، تایید رسمی واشنگتن بر طرح مشترک تهران – مسکو برای ساخت نیروگاه هسته ­ای ، حمایت اوباما از تمدید قانون تحریم­ های ایران و تاکید روحانی بر بدبینی به آمریکا» از جمله مهم ترین موضوعاتی هستند که در بازه زمانی      19/ 05/ 95 تا 25 /05/ 95 در خصوص برجام رسانه ­ای شدند.

« تایید رسمی واشنگتن بر طرح مشترک تهران – مسکو برای ساخت نیروگاه هسته­ ای » دومین خبر مهم برجامی این هفته بود.

بر اساس گزارش ­های موجود کاخ سفید در واکنشی رسمی طرح مشترک تهران – مسکو برای ساخت نیروگاه هسته ­ای را مطابق برجام و توافق هسته­ ای دانسته است. این خبر بیانگر چند ملاحظه مهم است؛

اولا: ایران نه تنها از برجام تخطی نکرده بلکه اقداماتش همگی در چارچوب برجام است و دوست و دشمن همه براین واقعیت اذعان دارند.

ثانیا: ایران پس از برجام نه تنها از فعالیت ­های هسته ­ای خود غافل نشده بلکه فعالیت ­هایش را همچون قبل و این بار در قالبِ برجام ادامه می دهد.

ثالثا: ایران با وجود تمام کارشکنی­ ها اقدامات مسالمت آمیز هسته ­ای خود را در چارچوب قوانین بین المللی نیز ادامه می­ دهد.

« حمایت اوباما از تمدید قانون تحریم ­های ایران » آخرین خبر و چه بسا مهم ترین خبرِ حوزه برجامی این هفته بود .
این خبر که بمانند خبرِ دوم محتوای سیاسی دارد پیش از این به اَنحاءِ مختلف بازتاب یافته بود و بیانگر دشمنی عمیق دولت آمریکا در قبال ملت ایران است . پیشتر موارد مشابه ی از این اقدامات خصمانه را که جمهوری خواهان تندرو و وابسته به جریان صیونیستی متولی آن بودند شاهد بودیم.
مانع تراشی آمریکا در اجرای برجام که در ظاهر و گفتار شعار اجرای برجام را می ­دهد ولی در باطن به اشکال مختلف همچون : مانع تراشی در روابط بانکی، تلاش برای ادامه تحریم ­ها ، مصوبات جدید تحریمی و.. مانع از اجرای آن و حتی اجرای تعهدات برجامی خود می ­شود ؛ سیاست آمریکا در قبال برجام است. یعنی سیاست دوگانه! خبرگزاری­ ها در این خصوص اعلام کردند:الیوت انگل عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در یک مصاحبه تلفنی به روزنامه جروزالم پست گفت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از تمدید قانون تحریم‌های ایران پیش از منقضی شدن اعتبار آن تا پایان امسال، حمایت می‌کند.

چند ملاحظه مهم ؛

اولا: دولت آمریکا( قوای مختلف ) به علت برخورداری از خوی استکباری همواره با دولت­ های آزاده از جمله ایران اسلامی دشمن بوده و هستند و از دشمن جز دشمنی انتظار نیست.

ثانیا: جریانات مختلف در آمریکا همگی در اصلِ استکباری یکسانند و هیچ فرقی باهم نمی­ کنند، فقط ممکن است در ظاهر به علت روش­ ها با هم اندکی متفاوت به نظر برسند.

ثالثا: این دشمنی آمریکا همیشگی است و رویدادهایی مانند برجام نمی ­تواند از این خوی استکباری و خباثت (آمریکا)بکاهد. بنابراین در این زمانه پر مکر و حیله ضرورت دارد با بی ­توجهی به وعده و وعیدهای دروغین دشمن تنها با در نظر گرفتن منافع ملی و با توجه کامل به فرامین رهبری تا رسیدن به سر منزل مقصود تلاش کنیم..


متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.

پژوهشگر: مرتضی هوشیار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی