Jahanpajooh Strategic Studies Institute


دکتر اسدی با ارائه خوانشی کنشی از هستی شناسی تفکر امنیتی، در ابتدا به مفهوم امنیت بر اساس مفهوم قدرت پرداخت و عنوان کرد که امنیت در حقیقت، ابتنای موقعیت از طریق نظم و قاعده است. وی ضمن اشاره به محیط شناسی جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی به عنوان دو بازیگر تراریخت در منطقه، تصریح کرد که محیط ملی ج.ا.ا. با نگاه سیستمی دارای ابعاد و موقعیت دینامیکی است و شامل محیط داخلی، محیط پیرامونی، محیط منطقه‌ای و محیط بین‌المللی می شود که در این میان، منافع آن در منظومه‌ای از حلقه‌های محیطی دنبال می‌شود و به طور خلاصه می توان گفت که ج.ا.ا با سامانه‌های نظام قدرت افکنی خود فعالیت و اقدامات ضد محیط (سلطه) را دنبال می‌کند.
این استاد دانشگاه افزود که باید اذعان داشت که محیط ملی (امنیتی) ج.ا.ا محیطی منحصر به فرد است، ج.ا.ا پس از ایالات متحده آمریکا، کنش گری است که مجموعه کنش آن (چه داخلی و خارجی) ابعاد جهانی پیدا کرده است و ج.ا.ا به دلیل تعریفی که از «خود» ارائه داده است، از منظر دیگران در قالب «یک ابر حریف» مورد سنجش و محاسبه قرار می گیرد. وی عنوان کرد که ج.ا.ا مدعی، مبّلغ و مروّج «مدل و الگوی سبک حیات و زندگی» خاص خود می‌باشد و این مدل تبلیغی توانست و می‌تواند« چهرۀ قدرت»، «سازه قدرت » و هندسۀ قدرت را تغییر دهد و مفهوم دیگری از «قدرت» و پیامدهای سامانه‌ای آن را ارائه دهد. بنابراین محیط امنیتی ج.ا.ا. را باید محیط «عمق بخشی» خارجی انقلاب اسلامی دانست که سامانه نرم افزاری آن در خود محیط ریشه و شکل می‌گیرد.
دکتر اسدی در همین حال با اشاره به محیط شناسی رژیم صهیونیستی اظهار داشت که رژیم صهیونیستی به مثابه و مصداق دقیق یک رژیم و سلول ( تراریخت) خود را تعریف می‌کند و همواره منفرد، وخارج از چارچوب‌های متداول و روتین معمول در نظام بین‌الملل به «بقا مندی خود» می‌اندیشد. وی این رژیم را درگیر تفکر گتویی و تله دکترین امنیتی دانست به این معنا که این رژیم به دلیل تفکر «گتویی» تعریف خاصی از مفهوم امنیت و بقامندی خود دارد و همواره درگیر عقده «امنیت» است. این بحران ( هویت، امنیت) و عقده با فرایند رشد گفتمان جبهه مقاومت ج.ا.ا و مفهوم جدید «قدرت»، زایش و رویش بازیگران هوشمند (میکروقدرت‌ها) از یک سو و از سوی دیگر بیداری اسلامی تشدید شد. دکتر اسدی افزود رژیم صهیونیستی اکنون به شدت گرفتار «تله دکترین امنیتی» خود شده است که تبعاتی را برای آن ایجاد می کند از جمله اینکه این جامعه، امنیتی شده و همیشه در یک درگیری و جنگ پنهان است و از به اصطلاح (مصیبت‌های) تاریخی وادعایی (ضریب ایدئولوژیک) بهره برداری می کند، همچنین اسرائیل به مثابه دولت پادگانی با تفکر گتویی رفتار می کند و اینکه در عملکرد آن، ایده ملت برای ارتش به جای ارتش برای ملت جایگاهی خاص دارد. وی در ادامه به اهم موضوعات مطرح شده در کنفرانش هرتسلیا نیز اشاره کرد و آن را نمادی از تفکر امنیتی حاکم بر این رژیم دانست.
دکتر اسدی همچنین درباره تبیین قیام کنونی با توجه به مقدمات مفهومی خود عنوان کرد که سرنوشت قیام کنونی، علی رغم مدیریت آن توسط صهیونیست ها به سبک و شیوه مورد استفاده فلسطینی ها بستگی دارد زیرا ابزارهای استعمالی فلسطینی ها هرچقدر که ناشناخته تر و پیش بینی نشده تر باشد کارایی آنها را افزایش خواهند داد. وی با اشاره به رفتار صهیونیست ها نیز آن را کنشی یک دست دانست که فراز و فرود ندارد و با اقدامات نظامی سخت گیرانه و پیچیده تلاش می کنند که هزینه کنشگر را بالا ببرند اما مجموعا نمی توان جلوی کنشگر فلسطینی را گرفت. این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه تصریح کرد که باید منحنی زوال رژیم صهیونیستی را مدیریت نمود و به شرط شناخت دقیق از اوضاع و محیط شناسی درست، در سراسر این رژیم فرصت هایی وجود دارد که می توان از آن بهره برد.
گفتنی است در بخش اول این نشست، ابعاد مختلفی از تحولات فلسطین اشغالی توسط کارشناسان مؤسسه ندا واکاوی شد به طوری که طی آن به موضوعات متعددی همانند مسائل زیر پرداخته شد: واکنش تشکیلات خودگردان نسبت به قیام کنونی در قدس اشغالی و کرانه باختری، تصریحات ابومازن در این راستا؛ بررسی محتوایی اظهارات برخی از سران رژیم صهیونیستی در نشست اخیر کنست از جمله ریوون ریولین رئیس رژیم صهیونیستی، نفتالی بنت رئیس حزب خانه یهود و اسحاق هرتزوگ رئیس جبهه صهیونیستی؛ واکنش مقامات صهیونیستی به ناامنی های به وجود آمده؛ عملکرد سؤال برانگیز امنیتی نتانیاهو و مشخصه های آن در نظرات و دیدگاه های روزنامه نگاران و صاحبنظران امنیتی صهیونیست و وضعیت جنبش اسلامی در اراضی اشغالی 1948 در قیام کنونی.
شایان ذکر است که سلسله جلسات تخصصی هم اندیشی مؤسسه ندا، سه شنبه هر هفته راس ساعت 15 با حضور اساتید و کارشناسان حوزه خاورمیانه برگزار می شود و اهم تحولات فلسطین اشغالی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. علاقمندان می توانند در این جلسات حضور یابند.




*اختصاصی موسسه ندا*


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی