Jahanpajooh Strategic Studies Institute


در یکصد و سی امین جلسه هم اندیشی موسسه تحقیقات و پژوهش های سیاسی علمی ندا که با موضوع "تغییر ریاست موساد؛ ‌تغییر شخص یا سیاست ها" برگزار شد، دکتر علی عبدی کارشناس مسائل منطقه ای به ایراد سخنانی در پاسخ به سه سوال نقش و جایگاه موساد در ساختار سیاسی امنیتی رژیم صهیونیستی، سوابق و تجارب یوسی کوهن و عوامل مؤثر بر انتخاب وی  به ریاست موساد در شرایط کنونی پرداخت.

دکتر علی عبدی در ابتدا به تبیین نقش و جایگاه موساد در سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی و سپس ساختار تشکیلاتی موساد اشاره کرد. وی در این زمینه، موساد را به عنوان سازمانی "عملیات پایه" معرفی کرد که اگرچه جایگاه راهبردی ندارد ولی به شدت در جهت عملیات پنهان و اطلاعاتی فعال است. دکتر عبدی قلب موساد را اداره جاسوسی آن مشهور به تصومت دانست که با حضور حدود 36 افسر اطلاعاتی، شبکه پنهان عوامل موساد در نقاط مختلف دنیا را مدیریت می کند هر چند که در این میان، اشتباهات عملیاتی متعددی داشته است و نتوانسته در مواردی اهداف خود را آنچنان که می خواهد محقق سازد.

دکتر عبدی در ادامه به تجارب حرفه ای و زندگی یوسی کوهن اشاره  نمود و اظهار داشت که  وی از سال 1983 جذب موساد شده و عمده سوابق خود را در  واحد تصومت کسب کرده است. در دوران فعالیت های امنیتی کوهن، نتانیاهو 4 پرونده مهم یعنی برنامه هسته ای ایران، تحولات منطقه با محوریت سوریه، محور مقاومت و حزب الله لبنان و نیز روابط اسرائیل با عرب ها را به وی واگذار کرده بود. او در واقع، معمار روابط جدید با سعودی ها و عرب های حاشیه خلیج فارس محسوب می شود. به علاوه وی دخالت مستقیمی در ترور دانشمندان هسته ای ایران داشته است.

این کارشناس مسائل منطقه ای در پاسخ به این سوال که چرا در شرایط کنونی کوهن به ریاست موساد رسیده تصریح کرد که چنین امری به چند عامل بستگی دارد که از جمله آنها می توان به روابط صمیمی و نزدیک کوهن با نتانیاهو، اطاعت پذیری بیشتر  وی در مقایسه با رئیس قبلی موساد و طرح کلان نتانیاهو برای تقابل با ایران از طریق همگرایی با عرب ها اشاره کرد. امری که با توجه به سابقه کوهن، امکان تحقق بیشتری دارد. به عبارت دیگر، انتخاب یوسی کوهن به عنوان مغز متفکر ترور برای ریاست موساد، به معنای شروع موج جدیدی از تنش ها علیه ایران است.

گفتنی است پس از سخنان دکتر عبدی، فرصتی نیز برای پرسش و پاسخ به حاضران اختصاص داده شد. همچنین در بخش اول نشست، کارشناسان مؤسسه ندا به بررسی موضوعات مختلفی درباره فلسطین اشغالی پرداختند که از جمله آنها می توان به علل ترور سمیر قنطار،  واکنش فلسطینی های اراضی 1948 و حزب التحریر به آن، تحولات تشکیلات خودگردان و معرفی کتاب "راهبردهای رژیم صهیونیستی در برخورد با مقاومت اسلامی فلسطین" اشاره نمود.






*اختصاصی موسسه ندا*





نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی