Jahanpajooh Strategic Studies Institute


جهان پژوه


معرفی همایش

در چارچوب آموزه‌های حوزه مطالعات علم و فناوری[1]، فناوری‌ها سیستم‌ها یا اشیاء فیزیکی و مادّی صرف نیستند، بلکه آن‌ها در شرایط و چارچوب‌های اجتماعی خاصی پدیدار شده و گسترش می‌یابند. از این رو، برای تجزیه‌وتحلیل ژرف‌اندیشانة فناوری‌ها بایستی آن‌ها را به‌مثابه سیستم‌هایی اجتماعی-تکنیکی[2] نگریست که آمیزه‌ای از مؤلفه‌های تکنیکی و اجتماعی را در بر می‌گیرد. در واقع می‌توان ادعا نمود که شناخت و تبیین ماهیت یک فناوری، تنها از طریق تجزیه‌وتحلیل ابعاد تکنیکی آن امکان‌پذیر نیست و تأمل درباره ابعاد اجتماعی پیدایش و گسترش یک فناوری نیز حائز اهمیت است.  

فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نیز از این مهم مستثنی نیستند. این فناوری‌ها و محصولات آن‌ها در شرایط و موقعیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و در یک کلام ترتیب‌های اجتماعی[3] خاصی پدیدار شده و گسترش می‌یابند. به نظر می‌رسد تجزیه‌وتحلیل فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی بدون توجه به موقعیت‌های اجتماعیِ پیدایش و گسترش آن‌ها و تقلیل این فناوری‌ها به مصنوعات مادّی و فیزیکی صرف، از قدرت تبیین‌کنندگی چندانی برخوردار نیست. این موضوع، ضرورت مطالعه میان‌رشته‌ای فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی را آشکار می‌سازد.     

بر این اساس، چهارمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات به پشتوانة تجربة چند دهه فعالیت پژوهشگاه در زمینة علوم و فناوری اطلاعات با رویکردی میان‌رشته‌ای و تأکید بر «فناوری اطلاعات از چشم‌انداز سیستم‌های اجتماعی-تکنیکی»، به منظور آشنایی و تبادل دیدگاه‌ها، ایده‌ها و تجربه‌های صاحبنظران، محققان و مدیران فناوری اطلاعات بر پایة سه محور اصلی علمی- فناوری، سیاستی- مدیریتی و اجتماعی- فرهنگی برگزار می­‌گردد.


برای اطلاعات بیشتر درمورد همایش و سایر تولیدات علمی به آدرس زیر مراجعه شود


http://itmanc.irandoc.ac.ir/fa/#






نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی