رژیم صهیونیستی بهدنبال اجرایی کردن طرحی است که از آن با عنوان تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی یاد میکند. این طرح که اکنون بهعنوان قانون در مجلس قانونگذاری رژیم صهیونیستی به تصویب رسیده است از طرحهای خطرناکی است که با اجرایی کردن آن مسجدالاقصی و صحنهای اطراف آن را بهعنوان میراث موهوم یهودی مصادره خواهند کرد.
پیشینه طرح
تاریخ این طرح به سال 1967 و اشغال شهر قدس از سوی صهیونیستها بازمیگردد. ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی، مردخای جار در آن زمان با سربازانش وارد حریم مسجد شد و پرچم رژیم اشغالگر را روی قبة الصخره قرار داد. قرآنها را به آتش کشید، اقامه نماز را ممنوع کرد، کلیدهای مسجد را مصادره کرد و مسجد یک هفته کامل بسته بود. در این مدت در مسجد الاقصی و صحنهای اطراف نه اذانی گفته شد و نه نماز برپا شد. کلیدهای باب المغاربه در اختیار صهیونیستها ماند و امروز همان ورودی، محل تجاوزات شهرک نشینان به مسجد الاقصی است و بسیاری از طرحهای یهودی سازی از همان جا کلید زده میشود.
کلیدهای مسجد الاقصی بهاستثنای باب المغاربه را به وزارت اوقاف اردن دادند و اردن متولی امور مسجدالاقصی شد. از آن هنگام اردن دو زمان را به حضور گردشگران خارجی اختصاص داد: صبحها بین ساعت 7:30 تا 10 و عصرها بین 13 تا 14. از سال 2000 که انتفاضه الاقصی کلید زده شد صهیونیستها از این دو زمان برای تجاوزات شهرک نشینان استفاده کردند. در این ساعات شهرک نشینان افراطی با حفاظت ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی وارد صحنهای مسجدالاقصی میشوند.
همزمان با طرح تقسیم زمانی و مکانی، صهیونیستها تلاش کردند با تصویب قانونی در کنست تولیت مسجد الاقصی را از اردن پس گرفته و خود مدیریت آن را بهعهده بگیرند.
تقسیم زمانی و مکانی قبل از مسجد الاقصی در حرم ابراهیمی در الخلیل نیز اجرا شده است. در آن حرم پس از طرح تقسیم 40درصد از حرم ابراهیمی در اختیار مسلمانان و 60 درصد آن در اختیار یهودیان قرار گرفت، ضمن آنکه صهیونیستها در ایام اعیاد یهودی مانع ورود مسلمانان به حرم ابراهیمی الخلیل میشوند.
روزنامه یدیعوت آحارونوت روز جمعه 18 سپتامبر 2015 خبری را منتشر کرد که در آن از تهیه پیشنویس قانون (لایحه) «برپایی نماز یهودی در مسجد الاقصی» در مجلس قانونگذاری رژیم صهیونیستی خبر داد. لایحه فوق را «میری ریجب» عضو فراکسیون حزب لیکود و «فحالیق بار» از فراکسیون حزب کار ارائه کردهاند، بار اعلام کرده است مفتخر است که لایحه چنین قانونی را به کنست تقدیم میکند. پیش از این «ایلی بن دهان» از حزب «خانه یهود»، معاون وزیر ادیان لوایح و ترتیبات و قوانین مربوط به برپایی نماز یهودی در مسجد الاقصی تهیه شده است و در انتظار تأیید نتانیاهو است، مسئلهای که از اجماع صهیونیستها در مورد این مسئله حکایت دارد.
براساس نوشته روزنامه یدیعوت «میری ریجب» که طی یک سال قبل از این تاریخ رئیس فراکسیون داخلی بوده است نشستهای متعددی را برای بیان پیشنهادات با موضوع نماز یهودی در مسجد الاقصی برگزار و تهدید کرده است در صورتی که مسلمانان مانع برپایی این نمازهای یهودی و تجاوزات مستمر به مسجد الاقصی شوند دربهای مسجد الاقصی را بهروی مسلمانان خواهد بست و برای برپایی نمازهای رسمی یهودی و علنی در مسجدالاقصی گام خواهد برداشت، نمازهایی که با لباسها و مناسک و مراسمات مخصوص رسمی دینی انجام خواهد شد. وی گفت در صورتی که نتانیاهو با این پیشنهاد موافقت نکند به دادگاه عالی اسرائیل مراجعه خواهد کرد.
براساس پیشنهاد ریجب ضروری است هر اقدامی که در جهت ممانعت از تجاوزات یهودیان یا نمازهای آنها صورت پذیرد برای کسی که بر این کار تلاش کند ولو با بالا بردن صدا باشد 50 هزار شیکل (حدود 14هزار دلار) جریمه خواهد شد که به فرد یهودیای که مورد اعتراض قرار گرفته پرداخت خواهد شد. در این لایحه پیشنهاد شده این قانون باید قانونی ثابت و مبنایی باشد که براساس قوانین و شرایط فوق العاده نیز نقض نخواهد شد.
وزیر امنیت داخلی اسرائیل گلعاد اردان با اشاره به جوانان و مرابطین و نمازگزاران مسلمان گفته بود نمیتوان به شورشیان مسلمان اجازه داد مکان مقدس [مسجدالاقصی] را به میدان جنگ تبدیل کنند. این اظهارات وی بسیار خطرناک است زیرا از نیتی شوم در ذهن صهیونیستها حکایت دارد، یعنی آنها قصد دارند با شورشی خواندن جوانان فلسطینی و مرابطین مسجدالاقصی با آنها برخورد قانونی کنند و آنها را مجرم خطاب کنند. این دلالت بر این دارد که قوانین صهیونیستها به این سمت خواهند رفت که مرابطین و محافظان مسجد الاقصی را هدف قرار دهد و آنها را مجرم خطاب کند. در همین راستا نتانیاهو در سال 2015 خواستار نشست فوق العاده کنست برای تصویب قانونی در مورد مجازات پرتاب کنندگان سنگ و تعیین قوانین مناسب برای جلوگیری از آن شد.
تقسیم زمانی
طبق پیشینهای که گفته شد صهیونیستها ساعت 7:30 تا 11 صبح و 13 تا 14 بعدازظهر را زمان حضور صهیونیستها در مسجد الاقصی اعلام کردند که در این زمان مسلمانان حق ورود به مسجد و صحنهای آن را ندارند.
علاوه بر این در زمان اعیاد یهودی مسلمانان اجازه ورود به مسجد الاقصی را نخواهند داشت. یهودیان نیز در اعیاد مسلمانان اجازه ورود به مسجد الاقصی را ندارند. جمع زمانهای فوق تقریباً 200 روز از سال را در بر خواهد گرفت که یهودیان به مسلمانان اجازه ورود به مسجدالاقصی را نخواهند داد. در این طرح تبصرهای وجود دارد که براساس آن وزیر اوقاف و امور دینی رژیم صهیونیستی را در افزودن یا کم کردن این ایام مختار میکند و این بهمعنی آن است که در آینده صهیونیستها میتوانند هیچ روزی از سال مسلمانان را به مسجد الاقصی راه ندهند.
تقسیم مکانی
از حیث مکانی در این طرح مکانهای مسقف، مکان مقدس مسلمانان و فضاهای فاقد سقف مکان مقدس یهودیان محسوب خواهد شد، این یعنی بیش از 60 درصد فضای صحنهای مسجدالاقصی در اختیار صهیونیستها قرار خواهد گرفت.
نتیجه طرح
اگر این طرح اجرا شود همانگونه که در جملات فوق به آن اشاره شد بیش از 200 روز از سال صهیونیستها مسلمانان را به مسجد الاقصی راه نخواهند داد. و اگر مرحله دوم طرح یعنی تقسیم مکانی را نیز اجرا کنند بیش از 60درصد فضای آن نیز در اختیار یهودیان قرار خواهد گرفت. با توجه به طرحهای عمرانی و نقشههایی که آنها جعل کردهاند میتوان پیشبینی کرد در صورتی که این تقسیم مکانی صورت بگیرد مکانهای موهوم و مجعول زیادی با نامهای یهودی در فضای مسجدالاقصی و صحنهای اطراف آن شکل خواهند گرفت که نتیجه آن چیزی جز تخریب کامل آن نخواهد بود.
این طرح را اگر در کنار طرحهای مربوط به تونلهایی که صهیونیستها از زمان اشغال زیر فضای مسجد ایجاد کردهاند قرار دهیم میتوان بهسادگی نتیجه گرفت این دو طرح دو لبه یک طرح نهایی هستند که آن تخریب مسجدالاقصی و بنا کردن معبد مجعول سلیمان است، معبدی که اکتشافات باستان شناسی نهتنها هیچ سندی در درست بودن آن به دست نداده است بلکه اسناد در جهت نقض آن ارائه کرده است.
* این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان و نهایتاً تصمیمسازان و تصمیمگیرانِ عزیز جمهوری اسلامی بازنشر یافته و الزاماً منعکسکنندهی مواضع و دیدگاههای این موسسه نیست.