مقدمه :
تاریخچه ی آغاز پول شوئی را از اوایل قرن بیستم می دانند و بنا به نظر برخی از اقتصاددانان پولشوئی ریشه در مالکیت مافیا بر شبکه ای از رختشویخانه های ماشینی در ابتدای دهه 1930 در آمریکا دارد. طی این سالها، همزمان با بحران اقتصادی آمریکا، دزدان و گانگسترها پولهای کلان بدست آورده را از اخاذی، فحشاء، قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکلی،کازینوها و قمارخانه ها که منشاء غیرقانونی داشتند به طریق مختلف مشروع و قانونی جلوه می دادند، یکی از راههای مشروعیت بخشیدن به این درآمدها، ایجاد کسب و کار و اشتغال برای عده ای از افراد بیکار جامعه بود که سرمایه گــذاری در رختشویخانه ها یکی از کارهایی بود که در جهت قانونی نشان دادن پول های نامشروع صورت گرفت، اما عده ای دیگر از کارشناسان اقتصادی و مالی عقیده دارند که انتسابِ منشاء پدیده ی پولشوئی به گروههای گانگستری و مافیائی دهه ی 1930 نمی تواند واقعیت داشته باشد و رواج اصطلاح پولشوئی را به جریان رسوائی سال 1973 و اترگیت و حادثه خلیج خوکهــا به نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا نسبت می دهند این واژه نخستین بار در سال 1982 در چارچوب روابط حقوقی و قضایی در دادگاهی در آمریکا مطرح گردید و از آن پس در سطح گسترده ای به کار گرفته شد و به اصطلاحی متداول در سراسر جهان تبدیل شد. در حال حاضر رشد اقتصادی و رونق بازارهای مالی و همچنین تغییر و تحولات پولی و رشد اقتصادی در کشورهای اروپائی باعث گسترش جرائم سازمان یافته مانند سرقت، قاچاق مواد مخدر، آدم ربائی و دیگر اعمال خلاف شده است. سازمانهای به وجود آمده، کلیه ی عملیات خلاف سودآور را نشانه رفته اند و یکی از فعالیت های مهم این سازمانها پول شوئی می باشد. پولشوئی فعالیتی غیرقانونی می باشد که طی آن درآمد و سود ناشی از اعمال خلاف وارد چرخه اقتصاد شده و مشروعیت قانونی می یابد. با توجه به اثرمُهلک و با اهمیت پول شوئی بر سلامت اقتصاد،لازم است توجه بیشتری به راههای مقابله با آن مبذول کـرد و مقررات مفصلّتری در این زمینه تدوین نمود و از آنجا که پول شوئی ماهیتی فراملّی دارد مقابله با آن نیز مستلزم تـلاش و همکاریهای بین المللی خواهد بود و با توجه به آثار سوء پول شوئی بر بدنه اقتصاد سالم و زیانها و تبعات ناشی از آن شناخت و شناسائی زوایای آن برای مدیران اقتصادی و بانکی و قانونگذاری و مقامات قضائی و انتظامی ضروری به نظرمی رسد و در این راستا اولین سازمان در جهت وضع قوانین ویژه در مورد پول شوئی در سال 1989 توسط گروه هفت (7- G) تحت عنوانFATF ( Financial Action Task Force) تأمین گردید. تعریف پول شوئی تعاریف گوناگونی از واژه پول شوئی شده است ولی در کل می توان گفت که پـول کثیف Dirtymoney) و نامشروع در چرخه مبادلات قرارگرفته تا پس از عبور از این چرخه، قانونی، تمیز و مشروع جلوه نماید. در پیش نویس ماده 1 اتحادیه ی اروپائی ( European Community) تعریف پول شوئی عبارت است از: فرآیندی که طی آن خلافکاران و صاحبان دارائی های غیرقانونی به گونه ای عمل می کنند که نشان دهند پولی را که خرج می کنند. در واقع متعلّق به خود آنهاست و از راه قانونی بدست آمده است به عبارت دیگر پولشوئی هرگونه تبدیل و انتقال مال بمنظــور مخفی کردن و تغییر در مال مورد نظر با علم به این که چنین مالی از یک جرم کیفری حاصل شده است، می باشد. البته باید توجـه داشت که پول شوئی جرمی چند بُعدی است که علاوه بر بعد قضایی در ابعاد اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز تأثیـر دارد. سازمان FATF پول شوئی (تطهیر پول) را، هر گونه عملیاتی که در راستای پنهان سازی و ایجاد عدم شفافیت در ارتباط با منشاء در آمد و ثروت کسب شدهِ توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت مشروعیت بخشیدن به این درآمدهای نامشروع صورت می گیرد، را تعریف می کند. انواع پولهائی که می تواند در جامعه گردش داشته باشد و خلافکاران به روشهای مختلف تلاش درمشروعیت بخشیدن و تطهیر آنها دارند سه دسته می باشند: 1ـ پول سرخ: پولی که مربوط به نقل و انتقالات مواد مخدر می باشد و به زندگی و جان انسانها مرتبط می باشد. 2ـ پول سیاه: پول های حاصل از قاچاق کالا می باشد و پولهایی که از شرکت در معاملات پر سود دولتی خارج از عرف طبیعی و اداری حاصل شده است. 3ـ پول خاکستری: پول هایی که از درآمدهای حاصل از فروش کالا و انجام کارهای تولیدی حاصل می شود و از نظارت دولت، پنهان می ماند و صاحبان آن از پرداخت مالیات فرار می کنند. شیوه های پول شوئی: از مهمترین و معمول ترین شیوه های پولشوئی این است که پولشویان مقادیر زیادی پول نقد را تبدیل به مقادیر کوچکتری کرده و بطور مستقیم در بانکها سپرده گذاری می کنند و یا در کشورهایی که دارای مقررات آزاد می باشند سپرده گذاری کرده و بعد از مدتی، سپرده به محل اصلی انتقال می یابد. یکی دیگراز شیوه های پولشوئی تبدیل پول خلاف در بازارهای داخلی به طلا، الماس و غیـره و فــروش آن در بازارهای خارجی می باشد، ارز حاصله از این معاملات را در کشورهای خارجی سرمایه گذاری نموده و بـا استفاده از تسهیلات وام، از بانک مربوطه امکان دستیابی به پول تمیز و مشروع ( Boomerang ) برای آنان فراهم می شود و یا پولشویان فعالیتهای تجاری خاصی و مشابهی را در کشوری که پول کثیف در آن بدست و سپرده گذاری کرده اند آغاز می کننـد و از طریق خرید و فروش کالا و خدمات به مبادلات صوری می پردازند. بدین صورت پولشویان، کالا را از شرکتی که می خواهند پول کثیف به آن تحویل دهند می خرند و با قیمتی بالاتر از قیمت معمول، صورت حساب صــادر می کنند و بدین ترتیب ما به التفاوت قیمت واقعی و قیمت کاذب، پول تمیز و مشروع خواهد بود. پولشوئی از طریق سیستم های پرداخت شبکه ای (CNTO ) نیز به سادگی انجام پذیراست که این هم مربــوط به قوانین و مقررات حاکم بر آن است که تا حدود زیادی منتج از قوانین حاکم بر بانکها و مؤسسات مالی می باشــد. برخی از این قوانین شامل 1ـ نقل و انتقال پول، بدون واسطه (ازطریق تلفن یا اینترنت ) 2ـ بی نام بودن نقل و انتقــالات وجوه و اصل، 3ـ عدم مداخله بانکها و مؤسسات مالی. بدین منظور که جایگاه مطمئنی جهت نقل و انتقال پول برای مشتریان فراهم گردد. البته پولشویان از طریق شبکه های پرداخت در پوشش مؤسسات خیریه قلابی، نیز می توانند از اقصی نقاط جهان نسبت به دریافت پول اقدام نمایند. سیاست های ضد پول شوئی برخی از کشورها به علّت اینکه پولشوئی یکسری محدودیتها برای آنها ایجاد می کند از اِعمال سیاست های ضدپول شوئی طفره می روند که این امر باعث آسیب به نظام اقتصادی آنها و ضربه خوردن به بازارهای مالی این کشورها می شود و اثرات منفی وسیعی براقتصاد کلان آنها وارد می کند، لذا در جهت مبارزه با پولشوئی می بایست با اتخاذ سیاستهای مناسب، مانند کنترل و نظارت بر ارزهای خارجی و اعمال نظارت دقیق، مستمر و وصول مالیات، تهیه گزارشهای آماری، نظـــام مالی و اقتصادی خود را از آسیب مصون دارند. مراحل عملیات پولشوئی : 1ـ مکان یابی ( Placement ) = اولین مرحله از روند پولشوئی که پول نقد بصورت اسکناس و سپرده وارد سیستم مالی می شود. 2ـ طبقه بندی یاتغییروضعیت(Layering )= مرحله ای که رد پای پول کثیف از بین ]می رود و با استفاده از عملیات مالی ارتباط درآمدهای نامشروع با منبع اصلی آن قطع می شود. 3ـ ادغام (Integration )= در آخرین مرحله وجوه غیر قانونی با فعالیتهای اقتصـــادیِ قانونی، ادغام شده و به بدنه اصلی اقتصاد کشور که جنبه قانونی دارد وارد می شود، در این مرحله شناسائی و ردگیری پول کثیف از پول مشروع بسیار دشوار است. پول شوئی و ضرورت مبارزه با آن در ایران هدف هر جرم کسب پول می باشد و نسبت مستقیمی بین جرم و پول کثیف وجود دارد، پولهای کثیف ناشی از عملـیات مجرمانه جهت تطهیر، وارد شبکه بانکی شده و پدیده پولشوئی ایجاد می گردد. از آنجا که قوانین و مقررات مُدونی ضــد پولشوئی در کشور ما وجود ندارد پدیده پولشوئی می تواند بخصوص در نظام بانکی کشور وجود داشته باشد، فرارهای مالیاتـــی، اختلاس و انواع فسادهای مالی کارکنان دولت و بخشهای خصوصی و خـــریــد و فروش موادمخدر، سرقـت، کلاهبرداری، آدم ربائی و فحشاء از جمله جرایمی هستند که دارای سودهای کلان می باشند که به روش های گوناگون، رد پای سودهای آنان توسط مجرمان مخفی می گردد تا بتوانند از دست مجریانِ قانون فرارکنند. یکی از این روشها خرید و فروش کد اقتصادی و صدور فاکتورهای تقلبی می باشد و افرادی که اقدام به فروش آن می کنند در ازای دریافت مبلغی، متعهد می گردند که مالیات آن را پرداخت نمایند، در صورتی که با پرداخت رشوه یا راههای دیگر از پرداخت مالیات امتناع می کنند، رانت خواری و کسب ثروتهای باد آورده از دیگر جرایمی است که در کشور ما منجر به تولید پول کثیف و نامشروع می شود اما به دلیل فقدان قانون به سادگی تطهیرمی شود. پولشوئی و تطهیر پول های کثیف در ایران به دلیل عدم نظارت بر نقل و انتقالات پول به سادگی انجام می پذیرد و علیرغم آنکه در کشور ما حسابهای بانکیِ بی نام، افتتـاح نمی گردد قوانین لازم و کافی جهت ردیابی و کشف پول های کثیف در شبکه بانکی وجود ندارد. بنابراین بسیاری از مجرمان ضرورت نمی بینند که پولهای ناشی از جرم خود را به ارز خارجی تبدیل کرده و از کشور خارج نمایند و در مقابل پولهـای کثیف بین المللی، معمولاً به کشورهایی جهت تطهیر می روند که از نظام ارزی آزاد، برخوردارند (مانند سوئیس، لبنان و امارات متحده عربی) و با وجود نظام سفت و سخت ارزی حاکم بر شبکه بانکی کشور، ایران مکان مناسبی جهت تطهیر پولهای کثیف بین المللی نمی باشد و بدین علت است که سازمانهای بین المللی در خصوص تطهیر پول در ایران چندان حسّاس نمی باشند.بیشترین حجم پول تطهیر شده در ایران مربوط به مجرمان داخلی می باشد و سیستم نظام ارزی کشور برای مجرمان بین المللی جذاب نمی باشد (بعلت نظام سفت و سخت ارزی) با توجه به، این که مهمترین دلیل برای مبارزه با پولشوئی ایجاد فضای نا امن برای فعالیت مجرمان و کاهش رفتارهای تبهکارانه و کمک به مسؤولین جهت کشف و ردیابی شبکه های فحشاء و اختلاس می باشد، لذا تدوین قوانین مدون، لازم و ضروری بنظر می رسد.با اعمال قوانین مبارزه با پولشوئی راههای فرار مالیاتی کاهش یافته و درآمدهای ناشی از مالیات دولت افزایش خواهد یافت و شبکه های فحشاء و اختلاس و ارتشاء کشف و عرصه بر فعالیتهای مجرمانه ای مانند قاچاق کالا و خرید و فروش مواد مخدر تنگ خواهد شد، بنابراین مبارزه با پولشوئی بیش از آنکه به نفع شبکه بانکی باشد به نفع کل جامعه می باشد.
منابع 1ـ پولشوئی . مجتبی دباغ 2ـ برخورد با شویندگان پول های کثیف . بانک و اقتصاد . شماره 15 3ـ پول شوئی راههای مبارزه با آن . عبدالرضا ملک و محبوبه مدنی اصفهانی 4ـ حدیث پولشوئی . مترجم: س . سمی . ترجمان اقتصادی . سال سوم . شماره 43
مقولهای در بنبست: مبارزه با پولشوئی در ایران
گرچه نبش قبر در فرهنگ و مذهب ما عملی ناپسند است، اما آثار مخرب پولشوئی بر اقتصاد ایران بهقدری اسفبار است که هرگونه کاوش و حتی نبش قبر در گورستان لوایح مترقی را واجب میسازد.
لایحه مبارزه با پولشوئی در تاریخ ۱۶/۷/۸۱با قید دوفوریت تقدیم مجلس شد، اما نه تنها دوفوریت این لایحه به تصویب نرسید، بلکه با وجود مجازاتهای کمرنگ و سبک پیشبینی شده در این لایحه، هنوز هم پس از پنج سال تکلیف آن روشن نشده است. مجید قاسمی، دبیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام در اینباره گفته است: لایحه مبارزه با جرم پولشوئی در مجلس به تصویب رسیده بود که به علت ابهامات کلی مورد پذیرش شورای نگهبان قرار نگرفت و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. وی افزوده است: این لایحه در سال گذشته به صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام آمد و کار کارشناسی وسیع و تغییراتی در متن آن انجام شد و با توجه به این مسائل، مجلس درخواست بازگشت لایحه به مجلس را کرد و داوطلب رفع ابهامات شورای نگهبان در مورد آن شد و هماکنون این لایحه در مجلس در حال بررسی است. به گفته قاسمی، مهمترین ابهامی که شورای نگهبان نسبت به لایحه وارد کرده، عدم رعایت حریم خصوصی افراد است.
اما مرتضی تمدن، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از دیدگاه دیگری به موضوع مینگرد و میگوید: لایحه پولشوئی با دو ابهام از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس بازگردانده شد. وی تصریح کرد: از نظر مجمع تشخیص مصلحت، دو نقطه ابهام در این لایحه وجود دارد: اول اینکه بخشی از وظایف شورای عالی پولشوئی مربوط به قوه قضائیه است و چون دخالت در وظایف قوه قضائیه میشود، لذا این مورد باید اصلاح شود؛ ابهام دیگر این است که پیاده کردن مصوبات شورای عالی مبارزه با پولشوئی، در لایحه تعریف شنده و باید ساز و کار اجرائی لازم تدوین شود.
به هر حال، این لایحه که تصویب آن از لحاظ بینالمللی برای دفاع از حیثیت سیستم بانکی ضروری است، همچنان بلاتکلیف و بلاتصویب باقیمانده است. چرا چنین است و چه باید کرد؟ این مقاله را بخوانید.
● مقدمه
گرچه نبش قبر در فرهنگ و مذهب ما عملی ناپسند است، اما آثار مخرب پولشوئی بر اقتصاد ایران بهقدری اسفبار است که هرگونه کاوش و حتی نبش قبر در گورستان لوایح مترقی را واجب میسازد.
پولشوئی در ایران از دوران جنگ ایران و عراق رو به افزایش گذاشت. براساس گفته یکی از اعضاء مرکز تحقیقات بانک مرکزی، پولهائی که از منابع غیرقانونی تحصیل شده و در ایران پولشوئی شدهاند، از شش درصد GDP در سال ۱۳۵۰، به ۱۵درصد در سال ۱۳۶۰رسیده و ۲۰درصد کل فعالیتهای اقتصادی کشور را در سال ۸۲دربر گرفته است. بنابراین، در این مدت، پولشوئی نه تنها مهار نشده، بلکه به علت گسترش سازمانهای زیرزمینی، بهطور لجامگسیختهای توسعه پیدا کرده است.
● ارائه لایحه
تصمیم به تهیه و تصویب قانون مترقی ضدپولشوئی، در زمان دولت خاتمی اتخاذ شد. هدف از این لایحه، بالا بردن قدرت پول ملی، کنترل تورم، رشد بخش خصوصی، تصویب مقررات لازم برای کنترل فعالیتهای بانکی و توسعه بیمه خدمات اجتماعی و بیمه بیکاری بود. برای دستیابی به این اهداف نیز دولت خود را ناگزیر به مبارزه با فعالیتهای اقتصادی زیرزمینی میدانست. با این حال، دولت و مجلس برای تصویب این قانون با طیف وسیعی از مقاومتهای انحصارگران و رانتخواران مواجه شدند.
لایحه مبارزه با پولشوئی با قید دوفوریت در تاریخ ۱۶/۷/۸۱تقدیم مجلس گردید، اما نه تنها دوفوریت لایحه مذکور به تصویب لایحه مذکور به تصویب بدنه قانونگذاری کشور نرسید، بلکه با گذشت پنج سال ـ و علیرغم مجازات کمرنگ و سبک پیشبینی شده در لایحه که احتمالاً در عمل قادر نخواهد بود حلاوت درآمدهای کلان ناشی از پولهای کثیف را به کام عاملان آن تلخ نماید ـ لایحه پیشگفته همچنان مسکوت و بلاتکلیف باقیمانده و مثل توپ فوتبال بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام سرگردان است.
● تعریف پولشوئی
چرا مجلس و دولت تاکنون موفق به تصویب لایحه مزبور نشدهاند؟ پاسخ این پرسش را باید در تعریف جرم پولشوئی و کارشکنیهای افراد ذینفع جستجو کرد.
طبق تعریف، هرگونه وجوه، اموال یا منافعی که از طریق فعالیتهای مجرمانه از قبیل قاچاق مواد مخدر، ارتشا، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، کلاهبرداری، فرار مالیاتی، قاچاق کالا و ارز، فحشا، قمار، ربا و سرقت کسب شده باشند، دارائی با منشأ غیرقانونی تلقی شده و هرگونه تلاش برای قانونی جلوه دادن آن، جرم محسوب میشود.
بنابراین، با یک نظر اجمالی به ساختار اقتصادی ـ اجتماعی ایران به راحتی میتوان به این نتیجه رسید که بخش عمدهای از اقتصاد کشور ـ همانطور که در این مقاله گفته خواهد شد ـ در شمول این تعریف قرار خواهد گرفت و از کانال جرایم فوق تغذیه میشود، لذا میتوان پیشبینی کرد که طیف وسیعی مقاومت از سوی افراد حقیقی و حقوقی، بهخصوص انحصارگران و رانتخواران، در برابر قانونگذاران صفآرائی خواهد کرد.
● ارزیابی زمینهها
برخی از تحلیلگران، از زاویه منفی به موضوع نگریسته و بر این باورند که در شرایط فعلی نمیتوان این قانون را به اجرا درآورد، زیرا هرگونه رفتار نامناسب در این زمینه، با این ریسک همراه است که بسیاری از فعالیتهای اقتصادی زیرزمینی شوند و آهنگ فرار پول و سرمایه نیز شدت بیشتری پیدا کند و حاصل آن تولید ناخالص ملی خواهد بود. بهعلاوه، معتقدند که اجرای این قانون نظارت و کنترل فعالیتهای بانکی را شدت میبخشد و به مقامات قضائی اجازه میدهد که حساب خصوصی افراد را در بانکها مورد بازرسی قرار دهند.
اگرچه دلایل ارائه شده در بالا میتواند بخش کوچکی از تأخیر طولانی در تصویب این لایحه را توجیه نماید، اما مسلماً نمیتواند بیانگر تمام موانع موجود در راه تصویب و اجرائی شدن لایحه باشد. برای روشن شدن این مطلب، ابتدا به بررسی عوامل مؤثر بر پولشوئی و علل افزایش آهنگ رشد آن میپردازیم و بعد هم به مشکلات ساختاری در لایحه اشاره میکنیم.
● ایران، شاهراه قاچاق مواد مخدر
یکی از گستردهترین عملیات پولشوئی، به پولهائی مربوط میشود که از قاچاق مواد مخدر بهدست میآیند؛ و متأسفانه ایران هم به شدت درگیر آن میباشد. دو منطقه مهم تولید تریاک در دنیا وجود دارند که یکی از آنها به هلال طلائی (ایران، پاکستان، افغانستان) و دیگری به مثلث طلائی (برمه، لائوس، تایلند) شهرت دارد. ایران مرکز استراتژیک مهم برای اولی است و برای دومی هم بهعنوان جاده ترانزیت و مدخل ورودی اروپا، روسیه و ترکیه عمل میکند.
ایران همواره سعی کرده است تا با هر دوی این گروه از تولیدکنندگان مبارزه کند، کمااینکه در ۱۰سال گذشته، متجاوز از ۱۵۰۰نفر از ضابطان قانونی در راه مبارزه با قاچاق تریاک کشته شدهاند و با وجود یورش گسترده به حریف قاچاق تریاک، باز هم اعتیاد به تریاک در ایران سیر صعودی دارد. برخی از آمارها حاکی از آن است که دو درصد از جمعیت ۷۰میلیونی ایران به تریاک اعتیاد دارند. اما سازمان مبارزه با قاچاق و جرایم در سازمان ملل متحد، رقم ۸/۲تا سه درصد جمعیت در بالای ۱۵سال ایران را معتاد اعلام کرده است. این آمار ایران را از لحاظ اعتیاد در رده سومین کشور دنیا قرار میدهد. آمار مرگ و میر ناشی از اعتیاد در سال ۸۱نشان میدهد که به علت شیفت کردن از تریاک به هروئین، میزان مرگ و میر نسبت به سال قبل، ۳۷۰درصد افزایش یافته است. بهعلاوه، در سال۸۱، در ایران ۲۰۸تن تریاک کشف شده که در دنیا مقام اول را دارا میباشد.
● بنادر غیرقانونی
به علت ضعف مقررات بازرگانی و نهادهای اجرائی، بسیاری از اقلام موردنیاز جامعه بهصورت قاچاق وارد ایران میشوند. بنا به گفتههای غیررسمی، حدود ۶۲بندر قاچاق که زیر پوشش حوزه گمرک قرار ندارند، در ایران فعال میباشند. این بنادر نه تنها مبادرت به ورود قاچاق کالا در ایران میکنند، بلکه برخی از آنها انحصار ورود برخی از کالاهای مهم را نیز عهدهدار میباشند. گرچه ورود کالا به این شکل به ایران ممنوع است، اما به علت فقدان امکانات تولیدی داخلی و فشار تقاضا، اینگونه کالاها پس از ورود به کشور، به راحتی و بهصورت قانونی در بازارهای زیر سلطه انحصارگران خرید و فروش میشوند.
● پول بدون بهره
عامل دیگری که راه را برای مقوله پولشوئی هموار کرده است، مشکلات ناشی از اقتصاد سنتی است که در جامعه ایران ریشهای عمیق دارد. حتی اگر بپذیریم که معنای یک اقتصاد سنتی این نیست که از لحاظ فساد و تقلب بدتر از یک اقتصاد مدرن است، اما با قاطعیت میتوان رأی داد که وجود وجوه بدون بهره در کشوری که اقتصاد آن بهره ثابت (سود پول) را پذیرفته و دولت هر سال نرخ بهره را بهطور ضمنی و رسمی اعلام مینماید، یک نقیصه مهم اقتصادی قلمداد میگردد. صندوقهای قرضالحسنه که عمدتاً مؤسساتی غیررسمی هستند، معاملات پولیشان بدون بهره است و فعالیتهای مالی خود را بدون کسب مجوز از بانک مرکزی و بدون نظارت این نهاد پولی انجام میدهند، به همین دلیل، عملیات این صندوقها سیاستهای پولی دولت در جهت کنترل تورم و سایر زمینههای اقتصادی مربوط را بهصورتی جدی تحت تأثیر قرار میدهد و بهخصوص دولت را از استفاده از پساندازهای مردم محروم میکند.
● معمای لاینحل ”حواله“
یکی از اجزاء اقتصاد ایران، استفاده وسیع از ابزاری به نام ”حواله“ است. حواله یکی از راههای انتقال پول در داخل و خارج از کشور است که به موازات بانکها کار نقل و انتقال وجوه را به سهولت بیشتر در زمان کمتری انجام میدهد. انتقال وجوه از این طریق حواله، خارج از سیستم بانکی بوده و از طریق تشکیلات مالی سنتی موجود در کشور صورت میگیرد. ”سیستم حواله“ مبتنی بر اعتماد افراد به یکدیگر بوده و بیشتر از طریق افراد یک خانواده و یا اقوام و بستگان آنان که در مناطق مختلف دنیا ساکن هستند، انجام میشود.
از آنجائی که نقل و انتقالات پول از طریق حواله همیشه غیرقانونی نیست، لذا در سطح بینالمللی، حواله میتواند اصطلاحاً ”سفید“ یا ”سیاه“ باشد. حواله سیاه برای مقاصد غیرقانونی و عمدتاً برای اهداف پولشوئی مورد استفاده قرار میگیرد. چون میتوان حواله را برای نقل و انتقال درآمدهای ناشی از فروش مواد مخدر و سایر درآمدهای غیرقانونی به کار گرفت و این ابزار میتواند محمل و مرکبی تندپا برای پولشوئی باشد، لذا بیشتر کشورهای جهان با دید منفی به آن مینگرند. در حال حاضر، حواله به وسیله بیشتر بانکهای اسلامی هممرز ایران ظهرنویسی شده و مورد تأیید قرار میگیرد، زیرا از لحاظ مبانی فقهی، ارسال وجوه از طریق حواله اشکالی ندارد.
● فراگرد پولشوئی در ایران
با شناخت عوامل اصلی و تشدیدکننده پولشوئی در ایران، وقت آن است که روند پولشوئی در ایران تشریح شود.
فراگرد پولشوئی در ایران، با کشورهای غربی متفاوت است. در ایران شبکههای بینالمللی قاچاق مواد مخدر در هلال و مثلث طلائی، پولهای محلی حاصل از فروش مواد مخدر را به کالاهای مختلف تبدیل میکنند. سپس این کالاها به شرکتهای به ثبت رسیده در هنگکنگ، سنگاپور و امارات متحده عربی انتقال داده میشوند. این شرکتها هم کالای مذکور را در اختیار قاچاقچیان کالا در ایران قرار میدهند و آنها هم از بنادر غیرقانونی اطراف ایران کالا را بهصورت قاچاق وارد ایران میکنند و در بازار بهصورت قانونی به فروش میرسانند. سپس پولهای بهدست آمده از فروش کالا، به برخی از صندوقهای قرضالحسنه و مؤسسات پولی خارج از کنترل و نظارت رسمی، واریز شده و مؤسسات مزبور هم این پولها را از طریق حواله به خارج میفرستند و آنها را تطهیر میکنند.
مجموعه این فراگرد پیچیده میتواند به خوبی عملکرد بخش غیررسمی اقتصاد ایران را تشریح نماید که پولشوئی خود بخشی از این فراگرد است. آمار نشان میدهد که سهم فعالیتهای زیرزمینی در ایران بین ۴۵تا ۵۲درصد در کل اقتصاد کشور است.
● نکاتی پیرامون لایحه مبارزه با پولشوئی
همانطور که در مقدمه اشاره شد، لایحه مبارزه با پولشوئی تا امروز تصویب نشده است و این ترس وجود دارد که به سرنوشت اصل ۱۴۱، ۱۴۲و ۴۹قانون اساسی مبتلا شود، با این حال، به نظر یک اقتصاددان که با دیدی انتقادی به این لایحه نگریسته، حتی اگر لایحه تصویب هم بشود، دارای نقاط ضعف زیر است:
۱) طراحی لایحه به شکلی است که میتواند کارآفرینان، تولیدکنندگان کالا و خدمات، مخترعان و مبتکران، صاحبان فکر و اندیشه را نیز در چنبره نظام مقابله با پولشوئی گرفتار کند و امنیت بخش مولد اقتصاد کشور را بیش از پیش با مخاطره روبهرو سازد.
۲) تصویب این لایحه، موجب مسکوت ماندن موضوع رانت خواهد شد.
۳) عدم تناسب مجازات با جرم، از جمله نقاط ضعف این لایحه است.
۴) کمرنگ بودن نقش دادگاهها و مراجع رسیدگی کننده به جرایم پولشوئی، مانع کارائی این لایحه خواهد شد.
● نتیجه
بدون شک، فعالیتهای اقتصادی زیرزمینی، اثرات نامطلوبی در وضعیت توسعهنیافتگی کشور، ایجاد استانداردهای دوگانه سیاست خارجی، و طولانی شدن فراگرد حرکت دمکراتیزه شدن منطقه داشتهاند. به بیان ساده، اقتصاد مافیائی به اشکال مختلف به اکثر سطوح قدرت و تصمیمگیری حکومتی نفوذ کرده و بسیاری از فعالان سیاسی هم تحت تأثیر نفوذ رانتخوارها و انحصارگران اقتصادی قرار گرفته و با آنها همنوائی خواهند داشت.
اما مجموعه نظام به این واقعیت آگاهی دارد و به همین علت، بعضی از رهبران سیاسی در طیف محافظهکار و اصلاحطلب، سعی دارند تا علیرغم وابستگیهای موجود بین سرشاخهها و پدرخواندههای اقتصاد زیرزمینی، اوضاع را با تصویب لایحه پولشوئی تغییر دهند. در واقع، رهبران سیاسی دریافتهاند که به مرور در حال از دست دادن قدرت کنترل پدرخواندهها و سرشاخههای اقتصاد زیرزمینی میباشند و لذا باید فکری به حال آن کرد؛ از طرف دیگر، فراموش نمیکنند که بسیاری از این افراد در روزها و سالهای گذشته از صادقترین حامیان انقلاب بودهاند و باید با آنها مماشات و همدلی کرد.
به هر حال، اثرات مخرب فعالیتهای غیرقانونی بخش غیررسمی اقتصاد ایران، نه تنها در حال تحلیل بردن اقتصاد کشور است، بلکه منجر به خلق مراکز ”قدرت جدید“ شده و بر روند سیاستهای خارجی و داخلی نیز تأثیر تعیینکننده خواهد داشت، کمااینکه گویا این مراکز قدرت، در سالهای اخیر، آنچنان قدرتمند شدهاند که توانستهاند لایحه دوفوریتی ضدپولشوئی را مثل بسیاری از لوایح مترقی دیگر، بهسوی فراموشخانه لوایح هُل دهند!
پولشوئی مد روز!
پولشوئی یک معضل جهانی است و بسیاری از کشورهای جهان بهنحوی درگیر این مسئله هستند. ایران نیز به دلیل قرار داشتن در شاهراه اتصال شرق به غرب و همجواری با افغانستان ـ که به تنهائی بخش عظیمی از مواد افیونی جهان را تهیه مینماید ـ در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد. این امر سبب فعال شدن هر چه بیشتر باندهای قاچاق در کشورمان شده و هزینههای زیادی را به کشور تحمیل نموده است. از اینرو، مسئله پولشوئی در ایران از اهمیت خاصی برخوردار است که باید با حساسیت ویژهای پیگیری شود.
● قانونی شدن وجوه نامشروع
هدف اصلی اعمال مجرمانه بهدست آوردن منافع مادی فردی یا گروهی است. پولشوئی جریانی است که براساس آن تلاش میشود با انجام یکسری اعمال، منشاء غیرقانونی عوایدی را که بهطور تبهکارانه بهدست آمده پنهان نمایند. این اقدام از اهمیت حیاتی برخوردار است زیرا تبهکاران را قادر میسازد از اقدامات غیرقانونی خود بهره گیرند، بدون آنکه منابع خود را به خطر بیفکنند. بهطور کلی، معاملات غیر قانونی اسلحه، قاچاق، فعالیتها و جرائم سازمانیافته همچون: قاچاق مواد مخدر، باندهای فساد و فحشاء میتوانند عواید عظیمی را عاید دستاندرکاران این قبیل فعالیتهای غیرقانونی نمایند.
اقدامات مجرمانهای همچون: اختلاس، معاملات براساس اطلاعات محرمانه (به ویژه در بورس) رشوهخواری و کلاهبردایهای کامپیوتری در زمره فعالیتهائی قرار میگیرند که میتوانند سود سرشاری را برای افراد تبهکار در پی داشته باشند و انگیزههای لازم را برای مشروعیت بخشیدن به در آمدهای نامشروع حاصل از جریان پولشوئی را فراهم سازند.
زمانیکه یک فعالیت مجرمانه سود کلانی در پی داشته باشد، افراد یا گروههای خلافکار در جستجوی راههائی بر میآیند تا وجوه خود را به گونهای اداره کنند که توجه دیگران را به خود جلب نکند. باندهای تبهکاران این امر را از طریق پنهان کردن، تغییر شکل و یا انتقال منابع خود به اماکنی که توجه کمتری را بر میانگیزاند، به انجام میرسانند. در پاسخ به افزایش نگرانیهای در خصوص رشد روزافزون پدیده پولشوئی طی سال ۱۹۸۹و به هنگام برگزاری اجلاس سران کشورهای گروه هفت کشور صنعتی گروه عملیات ضربت مقابله با پولشوئی ”FATF“ پایهگذاری شد تا همکاریهای بینالمللی در مبارزه با این پدیده را شدت بخشد.
یکی از وظایف عمده ”FATF“ ارائه سفارشات و توصیههای لازم به کشورهای عضو این پیمان به منظور گسترش تدابیر مؤثر بر علیه برنامههای مربوط به پولشوئی میباشد. گروه ”FATF“ ـ ۲۹کشور که مرکزیت مالی قارههای اروپا، شمال و جنوب آمریکا و آسیا را به عهده دارند، به انضمام کمیسیون اقتصادی اروپا و شورای همکاری خلیج فارس را در بر میگیرد. ”FATF“ در زمینه با مقابله پدیده پولشوئی با سایر نهادهای بینالمللی نیز به طور نزدیک همکاری میکند و گرچه دبیر کل آن از سوی سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه ”OECD“ تعیین میشود ولی بخشی از این سازمان محسوب نمیشود. به هر حال، تلاشهای OECD و FATF مکمل یکدیگر تلقی میشود و این دو سازمان به ویژه در خصوص مسائل مربوط به رشوهخواری، فساد مالی و عملکرد نظامهای مالی بینالمللی اتفاق نظر دارند و دبیران کل این سازمان پیرامون مسائل گوناگون با یکدیگر مشورت و تبادل نظر میکنند.
● حجم فعالیتهای پولشوئی
این پدیده بنا به ماهیت خاص و زیرزمینی بودن، اثراتش در آمارهای رسمی اقتصادی دیده نمیشود لذا برآورد دقیقی برای اندازه این عملیات وجود دارد. صندوق بینالمللی پول در برآوردی که از حجم فعالیتهای پولشوئی به عمل آورده این قبیل فعالیتها را در حدود ۲الی ۵درصد تولید ناخالص داخلی مشخص نموده است. براساس اطلاعات سال ۱۹۹۶حجم یاد شده در حدود ۵۹۰میلیارد الی ۱/۵تریلیون دلار یاد شده که کمترین رقم آن برابر با کل تولید اقتصادی کشوری همچون اسپانیا است.
● مراحل سهگانه پولشوئی
در مرحله اول پولشوئی که ”مکانیابی“ نامیده میشود، پولشویان پولهای غیرقانونی خود را وارد یک نظام مالی میکنند. این اقدام بسیار سریع صورت میگیرد و طی آن حجم عظیمی از منابع مالی به حسابهای کوچکتر تقسیم میشود تا کلان بودن وجوه، سوءظن کمتری را برانگیزاند و یا اینکه مصروف خرید مجموعهای از ابزارهای پولی (نظیر چک، حوالههای پولی و ...) شود. سپس همه آنهت جمعآوری و در محل دیگری سپردهگذاری میشود. قبل از اینکه این پولها وارد چرخه نظام مالی شود، مرحله دوم که ”پنهانکاری“ نامیده میشود، صورت میگیرد. در این مرحله، پولشویان مجموعه اقداماتی انجام میدهند تا پول خود را تبدیل نموده یا به صندوقهائی منتقل کنند که ضمن دور از دسترس بودن، قابل ردیابی نیز نباشد. این وجوه از طریق خرید و فروش ابزارهای سرمایهگذاری منتقل میشوند و پولشویان بااستفاده از حسابهای متعددی که در بانکهای مختلف سراسر جهان گشایش نمودهاند، به این کار مبادرت میورزند. این شیوهها بهطور گسترده در کشورهائی که همکاری مناسبی بر علیه پدیده پولشوئی صورت نمیگیرد، عمومیت دارد. در برخی از موارد پولشویان ممکن است شیوه عمل خود را در پس پرده انتقال کالاها و خدمات پنهان سازند در این صورت اقدام آنها در شکل نامشروعتری جلوهگر خواهد شد.
بعد از آنکه پولشویان مراحل قبلی را با موفقیت به انجام رساندند، پدیده پولشوئی وارد سومین مرحله خود میشود که ”ادغام” نام دارد. در این مرحله آنان پول خود را به صحنه معاملات اقتصادی مشروع و قانونمند وارد میکنند و آن را در زمینه خرید املاک و مستغلات، دارائیهای لوکس و یا سایر سرمایهگذاریهای مخاطرهآمیز به کار میگیرند. گرچه پدیده پولشوئی پیامد مستقیم و نتیجه غیر قابل اجتناب ایجاد سود از طریق اعمال تبهکارانه محسوب میشود ولی این امر میتواند در هر کجای این عالم اتفاق افتد. بهطور کلی، گروههای تبهکار در جستجوی مناطقی هستند که از ریسک کشف و شناسائی کمتری برخوردارند و یا قوانین و برنامههای مبارزه با پولشوئی در آنجا از قاطعیت بالائی برخوردار نیست زیرا گروههای مختلف تمایل دارند بعد از آنکه منافع سرشار و نامشروع خود را تحصیل کردند، مجدداً به نظامهای مالی با ثبات باز گردند. فعالیتهای پولشوئی میتواند در مناطق مختلف جغرافیائی برحسب مرحلهای که منابع مورد پولشوئی قرار گرفتهاند، متمرکز شوند. در مرحله جایگزینی این منابع معمولاً با فعالیتهای جاری عجین میشوند. در مرحله پنهانسازی، پولشویان ممکن است یک مرکز مالی برون مرزی، یک مرکز تجاری منطقهای، یک مرکز بانکداری جهانی و یا هر محل دیگری که بتوان اساس و شالوده مناسب برای کارهای مالی و تجاری را پایهریزی کرد را انتخاب نمایند. در این مرحله، وجوه حاصل از عملیات پولشوئی به حسابهای بانکی در مناطق مختلف منتقل میشود تا هیچگونه آثار و ردپائی از آن باقی نماند. سرانجام در مرحله ”ادغام“ پولشویان وجوه حاصله را در کارهای مشروع و قانونی سرمایهگذاری میکنند و در صورتی که محل مورد نظر از ثبات اقتصادی برخوردار نباشد و یا اینکه فرصت سرمایهگذاری آن محدود باشد، پولشویان سرمایههای خود را به مناطق امنتری منتقل خواهند نمود.
● تأثیر پولشوئی بر فرآیند تجارت
یکپارچگی و استحکام خدمات مالی و بانکداری ارتباط مستقیمی به پذیرش عملکرد آن در چارچوبی برخوردار از بالاترین سطح قانونمندی و استانداردهای حرفهای و اخلاقی را دارد. برخورداری از حسن شهرت در زمینه استحکام و یکپارچگی یکی از با ارزشترین سرمایههای مؤسسات مالی محسوب میشود. اگر وجوه ناشی از عملیات تبهکارانه بتواند به سهولت وارد چرخه عملیات یک مؤسسه خاص شود، میتوان اذعان نمود این امر به واسطه دریافت رشوه از سوی کارکنان یا مدیران آن عملی شده است و آنان بدان سبب چشمان خود را از ماهیت مجرمانه چنین وجوهی بستهاند. این مؤسسات با ارتکاب چنین اعمالی خود را بهعنوان شریک و همدست تبهکاران معرفی میکنند و بهعنوان بخشی از شبکه اعمال مجرمانه به حساب میآیند. این همدستی و شراکت آثار مخربی به نگرش و طرز تلقی سایر واسطههای مالی، مقامات قانونگذار و مشتریان روزمره دارد.
پیامدهای بالقوه و منفی فعالیتهای پولشوئی در سطح اقتصاد کلان از سوی صندوق بینالمللی پول هم در سطح اقتصاد کلان از سوی صندوق بینالمللی پول هم مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این عواقب، تغییرات توجیهناپذیر در میزان تقاضای پول میباشد که تأثیر ناگواری بر سلامت عملیات بانکی بر جای میگذارد و خطرپذیری عملیات بانکی را افزایش میدهد. دیگر آنکه پولشوئی بر معاملات قانونی هم اثرات جبرانناپذیری وارد میسازد و موجب بیثباتی فزاینده مبادلات سرمایه بینالمللی و نرخهای ارز میشود.
● پولشوئی و توسعه اقتصادی
تبهکاران بهطور مداوم در جستجوی راهها و شیوههای جدید شستوشوی وجوه خود هستند. اقتصادهای برخوردار از مراکز مالی در حال رشد و توسع و فاقد شیوههای نظارتی مؤثر در مقابل پدیده پولشوئی آسیبپذیرترند تا مراکز مالی کشورهائی که بهطور گسترده و چشمگیری مقررات مربوط به پولشوئی را اعمال میکنند. از اینرو گروههای تبهکار به واسطه حاکمیت قوانین مقابله با پولشوئی توجه خود را معطوف کشورهائی میکنند که از نظامهای مالی ضعیفی برخوردارند. برخی به این نکته اشاره میکنند که کشورهای در حال توسعه به دلیل ضعف مالی توانائی آن را ندارند تا در خصوص منابعی که جذب مینمایند، سختگیری نمایند. اما به تعویق انداختن اقدام علیه این پدیده میتواند مخاطرهآمیز باشد چراکه این کار تقویت جرائم سازمان یافته را در پی دارد. همچنین زایل شدن انسجام و یکپارچگی مؤسسات مالی مستقیم، اثر تعدیل کنندهای بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر جای خواهد گذاشت و زمانی که بخش بازرگانی و مالی کشوری نسبت به این مسئله آگاهی یابد، لازم است به مقابله با آن برخیزند و بر جرائم سازمان یافته تأثیر گذارند.
نتیجه گیری
● اقدامات دولتهای مستقل بر علیه پولشوئی
بسیاری از دولتهای اقدامات لازم برای مقابله با پولشوئی را انجام دادهاند و در حقیقت بسیاری از دولتها نظام مبارزه با پولشوئی را بهطور گستردهای ایجاد کردهاند. هدف از برقراری چنین نظامی، افزایش آگاهیها پیرامون پدیده پولشوئی است ـ چه در داخل زنجیره بازرگانی دولتی و چه در بخش خصوصی ـ و این امر نیازمند تهیه مقدمات قانونی یا ابزارهای نظارتی برای مقاماتی است که مبارزه با این مشکل در حیطه وظایف آنان قرار میگیرد. برخی از این ابزارها شامل تصویب قانونی بر علیه پولشوئی و جرائم مشابه است که برای آژانسهای تحقیقاتی امکان بررسی جرائم، خلع ید و نهایتاً مصادر کردن دارائیهائی که ناشی از اعمال تبهکارانه را فراهم میسازد و چارچوب لازم را برای این آژانسها فراهم مینماید تا اطلاعات مورد نیاز را در بین خود و همتاهایشان در سایر کشورها مبادله کنند.
در جریان مبارزه با فرآیند پولشوئی این نکته حائز اهمیت است که کلیه کشورهای جهان بهطور هماهنگ از برنامه مقابله با پولشوئی حمایت کنند. اجرای قوانین مربوط به مسائل مالی توسط بخش خصوصی، مقامات قانونگذار را قادر میسازد تا نقش مهمی را در جریان مبارزه با این مشکل ایفا نمایند. بدین معنا که سازمانهی مربوطه در خصوص ایجاد نظامهای گزارشدهی معاملات مالی، شناسائی مشتریان، تدوین استانداردهای نگهداری سوابق معاملاتی و ایجاد ابزارهای لازم در جهت رعایت قوانین اقدام نمایند.
• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان و نهایتاً تصمیمسازان و تصمیمگیرانِ عزیز جمهوری اسلامی بازنشر یافته و الزاماً منعکسکنندهی مواضع و دیدگاههای این موسسه نیست.
این مطلب در تاریخ: پنجشنبه 05 تیر 1393
منابع مآخذ :
دانشنامه آزاد وکی پدیا
دانشنامه آزاد رشد93